Wind & Water - Martijn Perdijk - Heeg  
  Home

Boeier 'Hendrika'

Contact  

 
 

Boeier 'Hendrika' (2009)

Uit de geschiedenis van de zeer oude boeier Hendrika blijkt dat ze eveneens als Lutske, en voor de Tweede Wereld oorlog als Kleine Beer door het leven is gegaan. Ze is oorspronkelijk als open vrachtscheepje gebouwd (rond 1870?) en rond 1910 omgebouwd tot boeier.

Restauratie boeier 'Hendrika'

Eind jaren zeventig kwam ze in handen van de heer Dubbeld die het schip grotendeels gerestaureerd heeft. Uit kostenoverweging heeft hij het boeisel opgebouwd uit verschillende lagen triplex, afgewerkt met een 5 mm laag eikenhout. De staat hiervan is inmiddels dermate slecht dat de huidige eigenaren Wiebe en Marianne Visser, ons opdracht geven de boeiseldelen rondom te vervangen.

Reparatie boeisel
Restauratie boeier 'Hendrika' Restauratie boeier 'Hendrika'

Aan de stuurboord voorzijde is het boeisel gesloopt. Het potdek laten we intact.

Restauratie boeier 'Hendrika' Restauratie boeier 'Hendrika'
Voor deze klus zijn brede planken nodig die een uitzonderlijk sterke bocht hebben. Ik heb daarvoor eerst mallen gemaakt en ben daarmee naar de diverse houthandelaren gereden om de juiste stam te vinden.
Restauratie boeier 'Hendrika' Restauratie boeier 'Hendrika'
Voor het branden worden de planken aan beide zijden glad geschaafd.

Met een gasbrander wordt de plank aan de boven- en onderkant zo warm gemaakt dat het hout flexibel wordt.
Restauratie boeier 'Hendrika' Restauratie boeier 'Hendrika'
Door op de juiste plaatsen met lijmtangen gewicht aan de plank te hangen, krijgt de plank de kromming en torsie (zijwaartse buiging) van het boeisel. Met de rechtop staande lat aan de onderkant fixeer ik op verschillende plaatsen de kromming.

Met de mal teken ik de exacte lengte van het boeisel af.

Restauratie boeier 'Hendrika' Restauratie boeier 'Hendrika'
De hete plank wordt zo snel mogelijk op het schip geklemd en koelt dan in zijn juiste vorm af.
Restauratie boeier 'Hendrika' Restauratie boeier 'Hendrika'
Hendrika aan de achterzijde weer dicht. Een paar stukken van het berghout en de achtersteven waren aangetast door schimmel (witrot) en hebben we ook vervangen.
Aan de voorzijde hebben we het boeisel uit twee delen gemaakt omdat bij het branden van zulke brede planken in het midden vaak scheuren ontstaan. De middennaad zal uiteindelijk in het zwart geschilderde deel van het boeisel vallen.
Restauratie boeier 'Hendrika' Restauratie boeier 'Hendrika'
Na een aantal lagen blanke lak wordt de eerste laag zwarte verf aangebracht.
Om de lijn van het schip beter uit te laten komen, loopt het zwarte deel van het boeisel meer evenwijdig met de lijn van het berghout en wordt dus bij de steven smaller dan midscheeps. Bij de vorige restauratie liep juist het blanke deel taps toe en dat maakte de kop onnodig vlak.
 
Restauratie boeier 'Hendrika'

Achter de huidige eigenaar, Wiebe Visser, staat meneer Jan de Haan, een zoon van de eigenaar van voor de Tweede Wereld Oorlog, die vroeger zeer veel op het schip heeft gezeild. Hij woont nu in de Verenigde Staten en bezocht de Hendrika onlangs tijdens een vakantie in Nederland.

Restauratie boeier 'Hendrika'

Het schip is weer klaar voor de vakantie van familie Visser.