Wind & Water - Martijn Perdijk - Heeg  
  Home

Restauratie grote tjotter 'Vrouwe Anna Beatrijs'

Contact  

 

Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
2010
Verfbeurt en
nieuw bladgoud

Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
2009
Reparatie
vlak en zeilwerk

Grote tjotter 'Vrouwe Anna Beatrijs' (2009-2010)

De Vrouwe Anna Beatrijs van Ymja en Folmer Kamminga is een grote tjotter. Een prettig zeilend schip dat echter het hele jaar door blijft lekken. Dat is al jaren zo en voor verschillende eigenaren lijkt dit gewoonweg bij het schip te horen. Nu het schip bij ons binnen staat besluiten we echter de uitdaging aan te gaan om te kijken of we haar droog kunnen krijgen.

Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
2009
Werkzaamheden 'Vrouwe Anna Beatrijs' 2009 naar boven
Reparatie vlak en zeilwerk
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
Het vlak blijkt met name aan bakboord uit veel korte stukken te bestaan. Het schip mist daardoor stijfheid. Tijdens het zeilen ontstaat dan zoveel beweging in het schip dat het op de vele stuiken en langs de naden blijft lekken.
Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
 

 

 

Met name ter hoogte van het zeilwerk zitten de stuiknaden heel dicht op elkaar. Omdat juist hier de grootste krachten uitgeoefend worden, zouden hier eigenlijk juist helemaal geen stuiknaden moeten zitten.

 

 

 

We vervangen een deel van de kim en twee stukken van het vlak door lange delen.

Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
Met name door de jarenlange lekkage van een stuik onder het zeilwerk is de mastlegger onder de mastkoker slecht. We besluiten een groot deel van het zeilwerk te vervangen.
De achterste zeilspanten wordt aan beide zijden vervangen.
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'

Tussen de zeilspanten ligt een nieuwe mastlegger met daarvoor een zogenaamd vulstuk. De plaats van de mastkoker in het zeilwerk is van grote invloed op de zeileigenschappen van een schip.
Ik heb daarom het vulstuk in het midden breder gemaakt dan de dikte van de spanten. Het loopt nu aan de voorkant iets rond. Deze constructie schiep de mogelijkheid om de onderkant van de mastkoker iets te verschuiven en de mast wat meer achterover te zetten. Het schip loopt nu hoger aan de wind en ligt beter op zijn roer.
2010
Werkzaamheden 'Vrouwe Anna Beatrijs' 2010 naar boven
Verfbeurt en nieuw bladgoud
Na het timmerwerk in 2008-2009 hebben we in 2010 al het verf en lakwerk onder handen genomen. Tot slot is al het snijwerk opnieuw verguld.
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
Om te zorgen dat bij het vergulden geen snippers bladgoud op het verse lakwerk terecht komen (blijft direct kleven) plak ik het houtwerk rond de krullen af.
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
Het snijwerk heb ik een dag van te voren met Tonkinois behandeld. Hier druk ik nu het flinterdunne bladgoud op vast. De velletjes bladgoud knip ik hiervoor in strookjes.
Het resultaat mag er zijn. Hierna volgen op het boeisel nog zeven krullen.
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
De rand rondom de krul wordt met een penseel voorzichtig groen geschilderd.

De nieuwe mastwortel moet er ook aan geloven.
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
 
Evenals de roerklik ....
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
De hennebalk van de Anna Beatrijs is nog uit de bouwtijd en de eerste lagen verf zitten er nog op. De eerste eigenaar, een boer uit Workum, had het schip in de kleuren wit en grijs geschilderd. De Twa sisters van Siebe Haagsma (wiens grootvader ook uit Workum kwam) heeft deze kleurencombinatie nog steeds.
Laagje voor laagje komt het oude snijwerk weer voor de dag
Grote tjotter 'Anna Beatrijs' Grote tjotter 'Anna Beatrijs'
Na een aantal keren lakken en schuren kan er weer verguld worden
Het snijwerk blinkt als nooit te voren.